Všichni už asi znají jógu, o které jsem psala v některém z mých článků, ale dnes bychom se podívali na to, jaké tipy nebo druhy jógy jsou, čemu slouží a čemu pomáhají.

Hatha jóga – meditace a dýchací cvičení

Tento název se dnes používá zejména jako označení jógy cvičené v mírnějším tempu. Hodiny hatha jógy se skládají hlavně z protahovacích cviků, dýchacích cvičení a meditace.

Jestli s jógou začínáte a nejste moc fyzicky zdatní, bude pro vás hatha jóga nejvhodnější. Naučíte se základní pozice a relaxační a dýchací techniky. Jestliže budete mít pocit, že je na vás hatha jóga příliš pomalá, zkuste některý z následujících druhů jógy.

Ashtanga vinyasa jóga

Cvičení tohoto druhu jógy se skládá ze série desítek pozic a celé trvá kolem hodiny a půl až dvou hodin. Oproti hatha józe je cvičena ve vyšším tempu.

Pozice mají přesně dané pořadí. Když tedy budete navštěvovat hromadné kurzy jógy a naučíte se správně cvičit všechny pozice, můžete je poté cvičit i sami doma ve svém vlastním tempu.

Power jóga – dynamická jóga pro pokročilé

Typ jógy, který je velmi blízký ashtanga vinyasa józe. Rozdíl je především v tom, že power jóga je cvičena dynamičtěji. Zahrnuje tak v sobě hodnoty původní jógy (stále se klade důraz na dýchání a meditaci) a zároveň je dostatečně náročná na to, aby se dala považovat za plnohodnotnou fyzickou aktivitu, která podporuje, kromě zpevnění těla a zvýšení flexibility, také redukci váhy.

Power jóga se skládá z pozic jak vsedě, tak ve stoje. Oproti ashtanga vinyasa józe již u tohoto typu není dáno přesné pořadí jednotlivých pozic. Kurzy se tedy jeden od druhého výrazně liší. Jestliže cvičíte ashtanga vinyasa jógu a chcete zkusit něco náročnějšího, power jóga pro vás bude tou správnou volbou.

Bikram (hot) jóga – bude vám horko

Tento druh rozhodně není určen pro začátečníky. Od ostatních druhů se liší hlavně tím, že je cvičena v tělocvičně vyhřáté na 42° C. Jinak je dosti podobná ashtanga vinyasa józe – pozice mají také přesně dané pořadí. Hodiny hot jógy se skládají z 26 pozic a 2 dýchacích cvičení a obvykle trvají 90 minut.

Také hrozí riziko přehřátí organismu. To má za následek, že lidem (především těm, co jsou na bikram józe poprvé) se občas stane, že se jim začne točit hlava, a někdy dokonce i omdlévají.

Druhů jógy je několik desítek, zde jsem vybrala ty nejhlavnější. Pokud chcete s jógou začít, stačí si přečíst můj minulý článek o józe. Přeji vám hodně štěstí a relaxace při cvičení.

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.